Facebook blir Meta och får ny logotype för koncernen. Foto: Dima Solomin

Facebook byter företagsnamn till Meta

Facebook avslöjade i slutet av oktober 2021 att de byter företagsnamn när de flyttar sitt fokus till "metaversen". Metaversen framställs i media som en helt uppslukande online-sfär, som liknar den verkliga världen men som är helt datorgenererad. Mark Zuckerberg, grundare och VD, beskriver det nya fokuset som "ett galleri av virtuella utrymmen där du kan skapa och utforska med andra människor som inte är i samma fysiska utrymme som du."

Strategisk omprofilering

Namnbytet till Meta kommer att degradera Facebook till att bara vara ett av företagets dotterbolag, tillsammans med Instagram och WhatsApp, snarare än det övergripande varumärket.

Företaget, tidigare känt som Facebook, sa också i ett pressmeddelande att det planerar att börja handla under aktietickern “MVRS” den 1 december. En omprofilering kan vara en del av ett försök att se över Facebooks rykte och vända skutan efter en rad PR-mardrömmar, inklusive felaktig information om dess plattformar, misslyckanden med innehållskontroll och avslöjanden om den negativa effekten dess produkter har på vissa användares mentala hälsa.

Namnbytet, som tillkännagavs av Zuckerberg under företagets “Virtuella verklighet och förstärkta verklighetskonferens” som kallas “Facebook Connect”, överensstämmer med dess växande fokus på metaversen, som syftar till att kombinera virtuell och förstärkt verklighetsteknik i en ny online-sfär. 

Presentationen visade en serie konceptvideor som lyfte fram Facebooks Meta-vision som en slags förstärkt verklighet — en där du kan skicka en holografisk bild av dig själv till en vän som deltar på en konsert, eller sitta med i ett virtuellt mötesbord med kollegor.  Som en mer intensiv version av Zoom… och vem vill inte ha mer av det?

Zuckersbergs tankar

Efter 17 år som ägare för Facebook har Mark Zuckerberg hunnit reflektera en del.

“Jag har tänkt mycket på vår identitet när vi nu börjar nästa kapitel. Facebook är en av de mest använda produkterna i världens historia. Det är ett ikoniskt varumärke för sociala medier, men ju mer jag tänker på det känner jag att det inte  omfattar allt vi gör”.

Mark Zuckerberg

“Idag ses vi som ett socialt medieföretag, men i vårt DNA är vi ett företag som bygger teknik för att koppla ihop människor. Och metaversen är nästa gräns precis som sociala nätverk var när vi började.”

Mark Zuckerberg

Zuckerberg, som sa att han älskade språkhistoria i skolan, sa att namnet var inspirerat av det grekiska ordet meta, som betyder bortom. “För mig symboliserar det att det alltid finns mer att bygga.” Företaget ersatte också sin företagsskylt utanför sitt huvudkontor i Kalifornien, som innehåller den klassiska emojin “tummen upp”, med en som presenterade den nya logotypen: en blå skylt med oändlighetstecknet.

Fler artiklar i denna artikelserie

Marc Zuckerberg
Zuckerbergs planer efter namnbytet från Facebook till Meta Läs mer
Kategory
Innovation

I samarbete med KNN B2B Sweden

Taggar
Ta reda pä mer https://www.maratongroup.com

Missa inget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller du koll på företagen i Halland.

    Nyhetsbrevet innehåller artiklar, reportage och erbjudanden från våra samarbetspartners.

    Relaterade artiklar

    Digitalisering För: Hallandsaffarer.se
    Spara
    Är mobiltelefonsamtal på flygplan oundvikliga?
    Mobilsamtal på flygplan
    Ska vi aldrig kunna uppleva tystnaden av en ej uppkopplad värld igen? Foto: Alexander Andre, Nick Morales och Owen Spencer
    AV:
    Therése Berglin

    Oroa dig inte – det här potentiellt öronbedövande scenariot är inte verklighet än. MenLäs mer

    Entreprenörskap & Företagande För: Hallandsaffarer.se
    Spara
    Elon Musk är nu värd mer än ExxonMobil – Teslas största rival
    Elon Musk / Tesla aktien
    Globala företag byggs upp ultrasnabbt i nya branscher. Teslas värde slår nya rekord. Foto: Sigmund och Alexander Shatov
    AV:
    Therése Berglin

    Exxon Mobil Corporation, som marknadsför sig som ExxonMobil, är ett amerikanskt petroleumbolag som rankasLäs mer

    Digitalisering För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Hur kommer framtidens mässor se ut?
    Kommer alla mässor att vara digitala? Är inte mötet mellan människor den stora delen av en mässa? Foto: Drew Beamer och Jonas Morgner
    AV:
    Therése Berglin

    Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer

    Ekonomi För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Elbil som tjänstebil?
    En enklare bildtext eller inspirationstext för att vilja scrolla vidare på bilden. Photo: Cal Siemens
    AV:
    Anna Dovre

    Sedan 1 juli 2021 råder nya regler för tjänstebilar. De nya reglerna innebär ettLäs mer

    Ekonomi För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Varför minisviter är framtiden för lyxflygning
    AV:
    Anna Dovre

    Så vad är “superbusiness”? Rent konkret är det ett förstklassigt säte i business classLäs mer

    Digitalisering För: KNN B2B Sweden
    Spara
    Ett effektivt möte är inte improviserat, det är förberett
    AV:
    Anna Dovre

    Idag har vi alla accepterat att denna nya verklighet är här för att stanna,Läs mer

    Digitalisering För: Hallandsaffarer.se
    Spara
    Överdriven skärmtid under covid-19 och mental hälsa
    AV:
    Anna Dovre

    En brist på heltäckande empiriska översikter om skärmtid under covid-19-eran i den nuvarande litteraturenLäs mer

    Västerbottens Näringsliv
    Cookies & Data

    För att möjliggöra den ultimata upplevelsen av våra webbplatser använder vi våra egna cookies såväl som tredjeparts för enskilda och återkommande sessioner. Vi använder även cookies för att mäta och analysera statistisk och användardata i syfte att utveckla våra plattformar. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du vår cookie policy. För mer information, läs vår cookie policy.

    Denna domän är en del av MARATON GROUP AB