Facebook byter företagsnamn till Meta
Strategisk omprofilering
Namnbytet till Meta kommer att degradera Facebook till att bara vara ett av företagets dotterbolag, tillsammans med Instagram och WhatsApp, snarare än det övergripande varumärket.
Företaget, tidigare känt som Facebook, sa också i ett pressmeddelande att det planerar att börja handla under aktietickern “MVRS” den 1 december. En omprofilering kan vara en del av ett försök att se över Facebooks rykte och vända skutan efter en rad PR-mardrömmar, inklusive felaktig information om dess plattformar, misslyckanden med innehållskontroll och avslöjanden om den negativa effekten dess produkter har på vissa användares mentala hälsa.
Namnbytet, som tillkännagavs av Zuckerberg under företagets “Virtuella verklighet och förstärkta verklighetskonferens” som kallas “Facebook Connect”, överensstämmer med dess växande fokus på metaversen, som syftar till att kombinera virtuell och förstärkt verklighetsteknik i en ny online-sfär.
Presentationen visade en serie konceptvideor som lyfte fram Facebooks Meta-vision som en slags förstärkt verklighet — en där du kan skicka en holografisk bild av dig själv till en vän som deltar på en konsert, eller sitta med i ett virtuellt mötesbord med kollegor. Som en mer intensiv version av Zoom… och vem vill inte ha mer av det?
Zuckersbergs tankar
Efter 17 år som ägare för Facebook har Mark Zuckerberg hunnit reflektera en del.
“Jag har tänkt mycket på vår identitet när vi nu börjar nästa kapitel. Facebook är en av de mest använda produkterna i världens historia. Det är ett ikoniskt varumärke för sociala medier, men ju mer jag tänker på det känner jag att det inte omfattar allt vi gör”.
– Mark Zuckerberg
“Idag ses vi som ett socialt medieföretag, men i vårt DNA är vi ett företag som bygger teknik för att koppla ihop människor. Och metaversen är nästa gräns precis som sociala nätverk var när vi började.”
– Mark Zuckerberg
Zuckerberg, som sa att han älskade språkhistoria i skolan, sa att namnet var inspirerat av det grekiska ordet meta, som betyder bortom. “För mig symboliserar det att det alltid finns mer att bygga.” Företaget ersatte också sin företagsskylt utanför sitt huvudkontor i Kalifornien, som innehåller den klassiska emojin “tummen upp”, med en som presenterade den nya logotypen: en blå skylt med oändlighetstecknet.
Fler artiklar i denna artikelserie
Relaterade artiklar
Exxon Mobil Corporation, som marknadsför sig som ExxonMobil, är ett amerikanskt petroleumbolag som rankasLäs mer
Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer
Sedan 1 juli 2021 råder nya regler för tjänstebilar. De nya reglerna innebär ettLäs mer
Så vad är “superbusiness”? Rent konkret är det ett förstklassigt säte i business classLäs mer
Idag har vi alla accepterat att denna nya verklighet är här för att stanna,Läs mer
En brist på heltäckande empiriska översikter om skärmtid under covid-19-eran i den nuvarande litteraturenLäs mer
Oroa dig inte – det här potentiellt öronbedövande scenariot är inte verklighet än. MenLäs mer